Test
NÄSSJÖ KOMMUN
Close Google

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Translate NÄSSJÖ LÄRCENTER

Hem / E-handelslogistiker / Företagsröst om utbildningen

Företagsröst om utbildningen

Helena Hjalmarson, VD på Din webbstrateg AB

Helena Hjalmarsson, CEO/VD, Din webbstrateg AB och utbildningsledare för e-handelslogistiker

   

"Din uppgift blir att fungera som en slags digitaliseringskoordinator för företag."

I augusti 2017 startar Nässjöakademin en tvåårig yrkeshögskoleutbildning till E-handelslogistiker. Nu kan du utbilda dig till ett av framtidens hetaste yrken.

Som e-handelslogistiker rustas du för en viktig och efterfrågad yrkesroll där du samordnar, utvecklar och optimerar ett företags arbete med digitala plattformar, exempelvis en e-handelsplattform. Enligt Helena Hjalmarson, utbildningsledare på Nässjöakademin, är E-handelssektorn ett spännande område som befinner sig i en kraftig expansionsfas, och som dessutom kommer att accelerera under de kommande åren.
– För att kunna driva utvecklingen i framtidens e-handelsbransch kommer det att krävas kompetenta medarbetare. Behovet av e-handelslogistiker är därför mycket stort, både i den traditionella e-handelsbranschen men också i tjänsteföretag och olika typer av producerande företag, säger Helena Hjalmarson.

Nära samarbete med näringslivet

Utbildningen, som genomförs i nära samverkan med regionala och nationella företag och andra branschföreträdare inom e-handel, ger dig som vill arbeta med att driva framtidens digitala utveckling en riktigt bra grund att stå på. Under utbildningens två år blandas teori med praktik och du erbjuds gott om möjligheter att omsätta dina nya kunskaper i praktiskt arbete.

Vad gör en e-handelslogistiker?

Som e-handelslogistiker arbetar du med e-commerce, ett begrepp som i framtiden inte enbart kommer att vara associerat med att sälja produkter och tjänster på nätet, utan som mer och mer kommer att handla om att effektivisera försäljningsprocessen.
– Du jobbar med den digitala infrastrukturen och är länken mellan olika avdelningar på företaget för att och stärka den digitala positionen och genomföra förändringsarbeten, säger Helena Hjalmarson.
Under utbildningen får du kunskaper och kompetens i kommunikation, logistik och infrastruktur. Du kommer kunna samla in, analysera, rapportera och agera på digital data för att öka företagets trafik på webben och skapa mer försäljning och lönsamhet. Din uppgift blir att fungera som en slags digitaliseringskoordinator för företag, vilket innebär att du bland annat har kompetens att planera, kravställa och driva företagets digitala utveckling.

Värdefullt nätverk under LIA

En mycket viktig del av utbildningen är praktiken, LIA (Lärande i arbete), under två perioder, på sammanlagt tjugo veckor.
– Vi på Nässjöakademin har ett brett branschnätverk och förmedlar gärna LIA-platser utifrån ditt intresseområde, i Sverige och internationellt. På LIA:n får du, under handledning, vidareutveckla dina kunskaper från skolan i en verklig miljö, poängterar Helena Hjalmarson.

Efter utbildningen kan du bland annat arbeta som e-handelslogistiker, e-handelskoordinator, digital e-handelsanalytiker, e-handelskonsult eller e-commerce manager. Du kan arbeta på tjänsteföretag, producerande företag eller med försäljning i många olika branscher.

TEXT: ANNIKA WIHLBORG




© 2017 nassjo.se | producerad av webbyrå zwebb | drivs av ezpublish™ | redigera

Nässjö lärcenter, 571 80 Nässjö TEL: 0380-517250/70 E-post: